Ervaren educatief ontwikkelaar en adviseur
Leerkrachten in het basisonderwijs vertrouwen op de kwaliteit van hun lesmethoden. Materialen met heldere, doorgaande leerlijnen, een handleiding met een sterke didactiek en zinvolle verwerking met en door hun leerlingen.
Die lesmethoden zijn mijn expertise. Ik ontwikkel lessen en lesmaterialen voor spelling en taal en begeleid leerkrachten bij het doelgericht werken aan reken- en spellingopbrengsten met de lesmethode als leidraad.
Projecten
Taaljacht spelling & grammatica
Voor Uitgeverij Zwijsen heb ik als conceptauteur spelling en grammatica aan deze gloednieuwe methode gewerkt. Meer info vind je hier.
Join in
Join in staat voor actief Engels van groep 1 tot en met 8. Werkzaamheden: concept- en , contentontwikkeling, marketing-communicatie, workshops onderwijsbegeleiders, whitepaper.
IEP-trainingen
Opzetten van de training- en adviestak bij de toetsproducten van Bureau ICE voor het basisonderwijs (IEP LVS en IEP Eindtoets).
TaalChallenges
Uitwerken van TaalChallenges voor scholen en gezinnen in het kader van de week van de alfabetisering.
Nieuwkomers
Praxis Bulletin is een maandblad voor leerkrachten in het basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Artikel 9 tips bij nieuwkomers in de klas.
Onderwijsadvies
Goed kunnen lezen en schrijven is een belangrijke voorwaarde om te kunnen functioneren op school en in onze maatschappij. Kinderen taalvaardig maken staat dan ook centraal in het basisonderwijs. Ik adviseer en begeleid basisscholen graag bij het verbeteren van hun taal- en spellingonderwijs. Onderzoeken of ik iets voor jullie school kan betekenen? Neem gerust contact met me op. Wil je meer weten over beginnende geletterdheid of Engels in het basisonderwijs? Lees hier verder.
Over mij
Taalkundige met een missie: ieder kind taalvaardig!
Hoe? Met kwalitatief goede lesmaterialen, waarmee leerkrachten hun leerlingen een stevige basis in taal en spelling kunnen geven. Het vak van educatief ontwikkelaar heb ik geleerd bij uitgeverij Malmberg, waar ik na mijn studie taalkunde ruim elf jaar als content manager en uitgever werkte. Aan het concept, de ontwikkeling en de implementatie van Taal actief, Staal en Join in heb ik met veel plezier een bijdrage mogen leveren. Sinds 2019 ben ik zelfstandige en werk ik als conceptontwikkelaar voor educatieve uitgeverijen. Daarnaast begeleid ik basisscholen graag bij het verbeteren van hun taal- en spellingonderwijs. Ik heb een doortastende aanpak en vraag graag door, zodat we samen weten wat we gaan doen en met welk doel.
Ik heb twee dochters (2013 en 2016) en woon met mijn gezin in het mooie Nijmegen.
Contact
Wil je onderzoeken of ik iets voor je project of school kan betekenen? Bel me of stuur me een bericht, ik antwoord je snel.
Als je opgroeit en taal om je heen hoort, leer je je moedertaal schijnbaar vanzelf. Het maakt niet uit of je nu één of twee thuistalen hebt. Wel beginnen kinderen die tweetalig opgevoed worden, vaak later met praten. Al in de baarmoeder leren we de klanken van onze moedertaal te herkennen. Als baby leer je deze brij aan klanken opdelen in betekenisvolle stukken. In je brein zijn de woorden, woordbetekenissen en onbewust opgepikte grammaticale kenmerken van je taal opgeslagen. Meer weten? Kijk eens naar dit filmpje.
Taalonderwijs op school start in groep 1 en 2 met het herkennen van klanken. Welke klanken hoor je in dit woord? En welke klankgroepen? Dit proces van hakken en plakken neemt veel tijd in beslag. Het is dan ook een belangrijke basis voor het latere lezen en spellen. In veel kleutergroepen maken kinderen ook kennis met lettertekens: welk teken hoort bij deze klank? Welke woorden ken je die met deze letter beginnen? Uit welke letters bestaat je eigen naam?
Leren lezen is, anders dan bij moedertaalverwerving, een meer bewust proces. Je hebt ontdekt dat de taal die je hoort in tekens is uit te drukken. Om zelf te kunnen (technisch) lezen, moet je de koppeling maken tussen de letters die je leest en de klanken die daarbij horen. Die klanken voeg je samen tot woorden. Dat is het technisch lezen. Om vervolgens te begrijpen wat er staat, moet je die woorden koppelen aan de woordbetekenissen in je brein. Leren lezen is een complex geheel van vaardigheden, en dat kost tijd. Het gaat van letter voor letter (gemiddeld begin groep 3) naar een steeds vloeiender leesvaardigheid.
Leren spellen gaat de andere kant op: je leert de klanken die je hoort als je aan een woord denkt, te vertalen naar lettertekens. In het begin zeg je dit woord nog hardop. Die lettertekens schrijf je achter elkaar op om een woord te vormen. Daarom beginnen we bij spelling op school met klankzuivere woorden: woorden die je schrijft zoals je ze hoort. Al in groep 3 komen daar ook klankclusters als sch en ng bij en vanaf groep 4 ook regelwoorden zoals woorden met een -d aan het eind (hond). Ook het leren spellen is een complex proces dat tijd kost. Maar als je de basis hebt, heb je ook wat!
Hoe meer woorden kinderen kennen, hoe meer ze begrijpen van de teksten die ze lezen. Tekstbegrip is noodzakelijk om bijvoorbeeld de geschiedenisles te begrijpen, maar ook om je te kunnen uitdrukken en contact te maken met je omgeving. En hoe meer contact, hoe sneller de woordenschat groeit. Woordenschat is dé pijler onder onderwijs in de breedste zin, en geen apart domein binnen het taalonderwijs. Een rijke taalomgeving helpt om woordenschat te vergroten. In een rijke taalomgeving komen kinderen veel betekenisvolle taal tegen: bij het (voor)gelezen, film(pjes) kijken en verhalen beluisteren, maar zeker ook in interactie: onderling en met de leerkracht.
Voor kinderen in Nederland met een andere thuistaal, start de taalverwerving van het Nederlands soms pas op de basisschool. Het is een misvatting dat deze kinderen achterlopen in hun taalontwikkeling. Er is wel degelijk een taalsysteem aangelegd. Alleen zijn de klanken en grammaticale kenmerken in dit systeem anders dan die van het Nederlands. Voor NT2-kinderen geldt hetzelfde als bij moedertaal-leerders: als zij het Nederlands om zich heen horen en als er Nederlands tegen hen wordt gesproken, leren zij de taal vanzelf. Zorg daarom voor veel Nederlandstalige input. Lees veel voor in de klas en geef extra aandacht aan woordenschat. En bedenk: zeker voor die eerste fase van het leren lezen en spellen hebben NT2-leerders meer tijd nodig. Ze leren immers in sneltreinvaart een nieuw klanksysteem kennen.
Op steeds meer scholen maken kinderen al in de kleutergroepen kennis met Engels. Op die manier leren kinderen op een speelse manier dat er meerdere talen zijn en ontwikkelen ze al vroeg een gevoeligheid voor de klanken van het Engels. Kleuters hebben een open houding naar andere talen, ze durven fouten te maken. En dat is bij het leren van een nieuwe taal een enorm voordeel. Denk maar aan het “geneemd” en “geloopt” van peuters. Fouten maken hoort bij het leerproces. Engels leren heeft geen nadelig effect op de taalontwikkeling van het Nederlands. Houd het speels en spreek Engels tijdens de Engelse kring- of lestijd. Dit geeft duidelijkheid, zeker voor kinderen die nog bezig zijn met de aanleg van het Nederlandse taalsysteem.